In, op en aan het meer! - Reisverslag uit Zug, Zwitserland van Osborne Family - WaarBenJij.nu In, op en aan het meer! - Reisverslag uit Zug, Zwitserland van Osborne Family - WaarBenJij.nu

In, op en aan het meer!

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Osborne

30 Juni 2023 | Zwitserland, Zug

De afgelopen maanden waren we out and about, oftewel... we waren volop bezig en hadden het steeds gezellig druk! Nadat het ongeveer de gehele maand Mei geregend heeft en we iedereen om ons heen hoorden zeggen dat dit "echt niet zo was vorig jaar...." (net zoals we iedereen dat ook hoorden zeggen over de weinige sneeuw in december!), brak in Juni dan eindelijk volledig de zon door! Daarmee leek het zomerseizoen aan het water geopend. We hadden Mia's verjaardagsfeestje (wat we later vierden omdat ze in Maart nog niet zeker wist of ze een feestje wilde geven en in juni enthousiast aangaf 9 vriendinnen te willen uitnodigen voor een sleep-over party! Daar konden we natuurlijk geen nee op zeggen, aangezien we vooral heel blij zijn voor haar dat ze alweer een leuke club vriendinnen om zich heen heeft verzameld. Zo gingen we dus op haar feestje voor het eerst het strandbad in Zug verkennen, wat via een weg achter ons huis 10 minuten lopen is. Voor iedereen, op ons na, bleek dit de normaalste zaak om te doen bij mooi weer, waarbij wij erg opgetogen en enthousiast waren over de leuke plek en het heldere water waar we in konden zwemmen. Toen nog wel koud; 19 graden, maar dat mocht de pret niet drukken. Inmiddels zijn we er vaak, zowel na school als in de avond na het eten nemen we nog een snelle duik of springen Finn en Mia nog een aantal keer van de duikplanken. We zijn ook op verkenning gegaan in Milaan- Como- Locarno- Ascona, wat erg goed bevallen is! Oliver ging al enthousiast kijken naar mogelijkheden om te werken vanuit dit gebied (Ticino)….volgens hem is dit de beste plek om te wonen; de italiaanse sfeer, taal, eten, maar allemaal geregeld volgens de Zwitserse standaard nog net op de Zwitserse grens, op 2,5 uur rijden (eigenlijk 3,5 als je pech hebt bij de Gotthard tunnel). We hebben besloten maar vaker hier een weekendje naar toe te gaan.

We kregen ook weer gezellig bezoek langs; eerst Mia’s vriendinnen, Luna en Roos. We hebben 5 dagen een lekker vol programma gehad van rodelbanen, stoeltjesliften, een boomklimpark, trampolinepark, de Lindt fabriek, skaten aan het meer tot een bezoek aan de school van Mia en Finn. Bij de school vond ik het erg bijzonder om te zien dat Mia op een gegeven moment omringd werd door zowel haar Nederlandse vriendinnen als haar Internationale vriendinnen van school. Twee werelden die even samen kwamen. Het bezoek erna was van Netta en haar vriendin Rosalia, die zelf een aantal jaren in Zwitserland gewoond had en vloeiend Zwitsers sprak! Met hen zijn we de hele dag op stap geweest in Zurich, wat een erg leuke dag was. Daarna kwam Suus langs en konden we haar laten proeven van ons leven hier. We hadden die dag voor het eerst een boot gehuurd voor op het Zugermeer, waar we voor paar uur rond konden varen en allemaal vanaf konden duiken/ springen (zelfs Suus na enig aandringen en aangeven dat het water “echt niet heel erg koud aanvoelt….”) Tijdens ons dagje naar Luzern dacht ik alle toeristische spots nu wel te kennen, maar ontdekten we zowaar opeens nog een paar nieuwe highlights (leuk voor de volgende bezoekers J). En het laatste bezoek zijn er as we speak nog; mijn ouders. Zo konden we dit keer genieten van de bezoekjes aan het strandbad en de zwembaden, eten op het terras en lekker op ontdekking door Zug op de fiets. Beter dan in de kou in Februari toen ze er de eerste keer waren. En een extraatje is, dat ze nog een weekje langer blijven als wij op vakantie zijn om tegelijk ook op Jackie te passen.

Verder hebben de afgelopen maanden in het teken gestaan van vele activiteiten van de school. Ik heb me aangemeld als volunteer bij de Parent Association (Oudervereniging) en kwam daardoor op vele leuke activiteiten en leerde steeds meer ouders (lees; moeders) kennen. Zo heb ik op de avond van Grade 8 ‘Dinner and Dance-party’ met andere moeders alle kids voorzien van eten, de kelder van de school helpen versieren bij de Grade 5 ‘Tradition-lunch’ (die dag stond in het teken van alle internationale tradities en gebruiken/ afkomst van de kinderen en heel veel eten afkomstig uit alle landen gemaakt door ouders) en in de Nederlandse stand geholpen met de verkoop van stroopwafels, drop, kaas en broodjes kroket op de ‘International Day’ van de school! Het leuke aan al deze activiteiten is dat er altijd tijd is voor een kop koffie met elkaar, een lunch om dingen voor te bereiden, waarbij er volop gekletst wordt en ik steeds weer mensen (beter) leer kennen. Zo heb ik me ook een aantal weken terug aangemeld bij een fitnessgroup, nadat ik iemand hoorde zeggen dat deze groep bestaat uit internationale vrouwen van de school die actief sporten en daarna erg gezellig samen koffie drinken en bijkletsen. Dat leek me de ideale combinatie en dat blijkt ook zo te zijn. Het is echt wel afzien tijdens runcamp op maandag (op het fantastische uitzicht in de bergen na steeds!!!) en core class op donderdag (in het park met uitzicht op het meer). Naast alle gezelligheid met de moeders, was er ook een End of Year party voor alle ouders van de school, waarbij we uitgebreid konden kletsen met alle ouders van de vrienden van Finn en Mia, de bekende gezichten van de Nederlandse delegatie en ook nieuwe mensen weer leerden kennen. We merken hoe enorm snel en makkelijk dat gaat via de school. Iedereen staat open voor contact en is geïnteresseerd in elkaar.

Naast deze feestelijke activiteiten, waren er ook nog de ‘Musical Performance’ van Mia; de muziekvoorstelling van alle kinderen met hun instrument. Mia speelt sinds 6 maanden nu viool en had de nodige zenuwen om dat op het grote podium van de school ten gehore te brengen, maar bleek gelukkig goed op te gaan in de rest van de grote groep waarmee zij moest spelen. Finn zijn performance was al vrij snel toen we op school begonnen, waardoor hij die keer niet mee hoefde te doen. Hij komt in Grade 8 (volgend schooljaar) aan bod! Het hoogtepunt van alle optredens was voor Mia de afsluiting van de Primary School, middels een graduation, ook weer op het grote podium van de school. Als afsluiting van de Primary School (vergelijkbaar met onze basisschool) hebben ze een erg Amerikaans ogende certificaat uitreiking, waarbij de kinderen een voor een op het podium gevraagd worden, handen schudden met de directrice van de Primary School en de directeur van de school zelf; ISZL (International School of Zug and Luzern), stil staan om te poseren voor de fotograaf en dan keurig in de rij gaan staan bij je klasgenoten tot iedereen klaar is en je leraar erbij komt staan en dan middels een daverend applaus van alle ouders het podium weer te verlaten! Mooie is dat ze die stappen, 3x uitgebreid geoefend hebben, inclusief handen schudden met beide directeuren, net zo lang tot het een geoliede machine was voor ons als publiek!

Hiermee was al op 22 juni het schooljaar ten einde en hebben we ons verbaasd over hoe snel het gegaan is afgelopen 6 maanden. Finn en Mia hebben enorm veel geleerd, zijn blij met de nieuwe school, spreken beiden al heel goed Engels en hebben een leuke vriendengroep om zich heen verzameld, iets om trots op te zijn. Dat hebben we gevierd met ….hoe kan het ook anders; een etentje aan het mooie meer van Zug! Nu op naar de vakantie en even bijkomen van de afgelopen maanden J

Opvallende dingen:

-Dat er elk weekend een festival te doen is in Zug. Steeds weer kijken we nietsvermoedend naar de tribunes/ tenten die opgebouwd worden en vragen ons of er echt zoveel mensen op af gaan komen. Ja dus. Van een marathon, kersenplukkers met ladders, foodfestival, zee-festival, open air cinema tot aan het spectaculaire jodelfestival. Dat laatste was een enorme happening, eenmaal per 3 jaar wordt dit in Zwitserland gevierd, waardoor heel Zwitserland (en zelfs Jodel clubs uit de hele wereld, zo leerden we op de laatste dag van de optocht) naar Zug kwamen om samen op te treden. Wij verwachtten dus heel veel gejodel….maar blijkt dat het ‘gewoon’ zingen is met de alpenhoorn als begeleidend instrument.

-De cadeautjes op de laatste schooldag aan Mia’s meester en de juf van Finn; Mia gaf een blikje stroopwafels en Finn een bos zonnebloemen. Bij Finn gaf niemand anders wat cadeau en bij Mia werden er zelfs (echte!) Gucci zonnebrillen uitgedeeld als bedankje!

-Een verkeersles droog oefenen van fietsen op een rotonde zonder fiets; al een paar keer heb ik ze gezien, een politie agent met geel hesje voorop en daar achteraan 10 kleine kinderen met geel hesje, uitbeeldend alsof ze op hun fiets reden (dus handen aan het denkbeeldige stuur!) en dan al bewegend met hun lijf door de bochten de instructies keurig opvolgen van de agent. De eerste keer kon ik een harde lach niet onderdrukken en wilde ik eigenlijk stoppen om een foto te maken, maar durfde ik dat niet door de strenge en serieuze blik van de agent die dus ook met zijn handen een denkbeeldig stuur vasthield!

-Dat je achter ons huis in het water van de Lorze kan afdalen tot aan het meer van Zug. Onze enthousiaste buren hebben regelmatig een spontaan idee waarbij ze ons betrekken en dit keer was dat “Komm schon….. wir betreten die Lorze….kommst du mit???” Dus, hup waterschoenen aan (die had ik eerder al op aanraden van de buurvrouw aangeschaft), zwemkleding aan en het water in. Al lopend en soms klimmend over de rotsige en glibberige stenen kwamen we bij een mini waterval, lieten ons daarvan af drijven, om zo al dobberend in het water verder te lopen tot aan het meer van Zug. Als beloning kregen we al zittend in de Lorze op de tuinstoelen van de buren een drankje aangeboden. Fijn hoor dat soort buren!

• 30 Juni 2023 - 15:27

Marlène :

Heel leuk verslag. Blij, dat Finn en Mia nu ook happy zijn in [e-1f1e8][e-1f1ed]. Het blijft een prachtig land en in Ticino zou ik ook graag willen wonen[e-1f44d]

• 01 Juli 2023 - 19:34

Fieke:

Wat een fantastisch verhaal weer, even wegdromen met jullie in Zwitserland, wat een prachtig leven hebben jullie daar en wat kan er zo mooi om te lezen hoe alles kan veranderen[e-1f60a][e-1f618]

• 02 Juli 2023 - 12:59

Judith :):

Leuk om te lezen Annet! Zo te zien genieten jullie en woon je er prachtig :)

• 08 Juli 2023 - 10:37

Els :